montseval

viernes, 10 de junio de 2016

Converses amb l'Ada, Calafell, papás

Foto dels  anys 20 de la platja de Calafell, treta d'internet

L'Ada i en Leo van de convivències amb tota l'escola a Calafell, tres dies.
No se si saps, li dic a l'Ada, que la meva mare, vivia a Calafell de petita.  Primer a Falset i després a Calafell.
A si? contesta ella, i com es van conèixer amb el teu pare?
Doncs cada dia agafaven el tren per anar a estudiar a Barcelona, el meu pare des de Torredembarra i ella des de Calafell. Es trobaven al tren i es van fer amics. Van estudiar, ell, Biologia i ella, va començar Química però després es va passar a magisteri, influïda per dues tietes mestres germanes de la meva àvia, Assumpció i Enriqueta.
I es van casar, diu l’Ada.
Si, però primer va venir la guerra. El meu pare va tenir sort, crec que no va haver de tirar gaires trets. Com que conduïa molt bé el feien anar d’un lloc a l’altre, amb camions o cotxes, a vegades acompanyant gent important, o amb moto.
_I la teva mare?
_Ella ja donava classes a una escola de Tarragona, però un dia va caure una bomba molt a prop, i la van tancar. Van dir a les mestres que fessin jerseis de punt per als soldats. El primer jersei que va fer volia que fos pel meu pare...no se com li va fer arribar.
Es van casar uns quants anys desprès, l’any1944.

En aquella època, quan es van conèixer, el meu avi Rico era el Cap de l’estació de Calafell. La meva mare em va explicar, que a vegades, per la seva culpa i la de la tieta Nieves, la seva germana gran, el tren sortia uns minuts tard.
Rico!!! Li deia la meva avia Conxa, un moment que s’estan bevent la llet!!!!
Estas niñas!! ¡Que bajen corriendo, que doy la salida!!!
Al pujar al tren, que venia de València amb tot de gent mig adormida, el meu pare ja les esperava i havia obert totes les finestres del vagó per ventilar-lo i que es trobessin còmodes. 

Desprès al meu avi ja el van enviar a l’Estació del Passeig de Gràcia, de Barcelona, però com que els hi agradava molt Calafell, s’hi van fer una casa de dos pisos, amb jardí. Van començar a cultivar un hortet i s'hi passaven tot l'estiu i a l’hivern anaven i venien a Barcelona. Hi havia un “palosanto”.
Llavors tu anaves els estius a Calafell?
Anàvem principalment a Torredembarra, però si, alguna setmana també a Calafell.
Com que arribem a l’escola de música s’acaba la conversa.


2 comentarios:

Lectoracorrent dijo...

Maques, aquestes converses intergeneracionals. Per cert, el meu pare tampoc va haver de disparar cap tret a la guerra. Era molt bon conductor i coneixedor dels motors i va fer sempre de xofer.

Montse Vallmitjana dijo...

AH!!!! Exactament com el meu!
Montse