montseval

sábado, 16 de marzo de 2013

La porta de no retorn, l'iIlla de Goré

Des d’aquí sortien els esclaus cap a destins desconeguts. La porta de no retorn. Mirant el mar em venen al cap escenes de gent encadenada i desesperada pujant als vaixells: homes, dones, nens. Estem a l'illa de Gore.  Una gran part d'esclaus d'Àfrica Occidental van sortir per aquí i van deixar enrere el seu país i la seva cultura, cap a Amèrica. Des de 1960, any de la independència del Senegal aquesta casa on els esclaus passaven les seves darreres hores a Àfrica s'ha convertit en Museu.
Una altra ciutat, aquesta de Benín, també va ser port d'esclavatge. Em refereixo a Ouidah que vaig visitar ja fa anys també amb la Hortènsia (i MR i P).
Hem arribat a Goré amb un vaixell de veritat, com ara els de Les Golondrines, del port de Barcelona. No ens hem mullat en absolut. Visitem el poble i el museu. Ens acompanya un guia.

El poble és agradabilíssim. Dinem allà mateix, com sempre peix fresc.

A la tornada a Dakar visitem el Museu Theodore André Monod. La entrada és molt cara excepte pels locals -i aquí si que no se com, la Françoise aconsegueix entrar sense pagar- i a dins no hi ha gran cosa. Sembla ser que l'han renovat i han tret gran part del material. Bastant moixos tornem a l'hotel amb el cotxe i un taxi, tal com hem sortit el matí.
Crec recordar que també tenim incidents amb la dutxa, anem al cibercafé i al Katia, pugem i baixem les perilloses escales i ens acomiadem de la Karen i família que ja marxen cap a Brussel·les. Havíem de sopar amb un amic d’en Mamadou però acaba de tornar de la peregrinació a Touba i està molt cansat.