montseval

martes, 10 de diciembre de 2013

Eppour si muove

Abans de l'estiu, vaig comprar amb els nens, al Museu de la Ciència, uns estels d'un material que es poden enganxar  per les parets, el sostre i els llits i queden il·luminats en la foscor. A més a més, ara fa poc l'Ada ha enganxat més cosetes per l'estil per que en Leo les vegi quan apaguem la llum i no tingui por. Diu que te por quan està tot negre. L'Ada ho va fer com una sorpreseta per en Leo. A ella li agrada fer sorpreses boniques.

Fa uns dies, a l’hora de dormir tenien també una marieta que havien redescobert que projectava al sostre la lluna i molts estels. L’ambient era propici per parlar d'estels i de galàxies.
El sol, va dir en Leo, és un dels estels més petits de l’Univers. De l’Univers conegut li vaig contestar jo. No, no, fa ell, es coneix molt l’Univers. Es sap que és finit i que a més encara s’està movent –volia dir expandint-.
Oh! em vaig quedar bocabadada
Això em va recordar la poesia que ja fa molts anys va escriure el meu amic Jean Marc Levy Leblond i que he traduÏt al català.
No sembla que hi hagi moviment
Eppur si muove

A mil kilòmetres per hora
Basculo cap a l'orient
Assegut a taula
A mil kilòmetres per hora

A cent mil kilòmetres per hora
Em desplaço al voltant del sol
Estirat a la banyera
A cent mil kilòmetres per hora

A un milió de kilòmetres per hora
Giro dins la galàxia
Acotxat al meu llit
A un milió de kilòmetres per hora

A deu milions de kilòmetres per hora
Aniré cap al Gran Atractor
A sis peus sota terra
A deu milions de kilòmetres per hora

Càlculs: La rotació de la Terra es tradueix per una velocitat lineal de 1.200 km/h a la latitud de París.
La velocitat de la Terra sobre la seva òrbita es de 102.700 km/h (mitja anual)
La rotació de la Galàxia arrastra al sistema solar a 300 km/s, és a dir una mica menys d’un milió de km/h
La velocitat de desplaçament de la nostra galàxia cap a una gran concentració de galàxies llunyanes (El “Gran Atractor”) es de bastants milions de km/h.

No hay comentarios: