montseval

viernes, 11 de diciembre de 2009

Cap a Jujuy, Purnamarca i Tilcara

La primera vegada que vaig saber de l’existència de la província i de la ciutat de Jujuy va ser llegint un llibre de Gerald Durrell que es diu Tierra de Murmullos, publicat per Alianza. Vaig decidir que alguna vegada hi aniria i ja ha arribat. Anem a San Salvador de Jujuy per la Caldera, pel poble de Carmen. La carretera fa moltes voltes però passem per la yunga. Veiem molta vegetació i arbres molt grans amb epífites.

A San Salvador, visitem la plaça principal i seguim capa Purnamarca on arribem a l’hora de dinar. Es un poble preciós però quasi no el veiem: sortim cap a a Salinas Grandes per un camí meravellós veient muntanyes d’argila vermelles.

Pugem fins a 4.180 metres i allà, al mig del no res, una dona, la Cástula, arrecerada darrere d’unes pedres que ha muntat ella mateixa, ven a qui s’hi para unes pedres en les que ha gravat dibuixos antics, falsos petroglifs semblants als que havíem vist a Tástil. MR en compra moltíssims.

Seguim el camí i arribem a les salines. El lloc és màgic.

Trobem una caseta feta de blocs de sal que serveix de refugi. Sobre unes taules també de sal es venen unes figuretes del mateix material. Em compro una petita llama. Dos homes ens pregunten: Cómo es su país? Aquí entre l’alçada i el color blanc, el sol crema la pell. Els homes de les salines van molt tapats, alguns fins i tot amb la cara coberta. Sembla que estem a la fi del món i lluny de tot.
De tornada pel camí solitari daurat pel sol ja baix, tenim la sorpresa de veure vicunyes. Les vicunyes i els guanacs viuen de manera salvatge mentre que les llames i les alpaques són animals domèstics. Les vicunyes són molt esveltes i tenen el coll molt llarg, veure-les menjar i travessar la carretera és preciós.

A la tornada tornem a passar per Purnamarca. Sembla un bon lloc per dormir, molt silenciós i sota les muntanyes de colors. Però La MR diu que serà millor Tilcara, serà més animat i li ha agafat mania a aquets poble, i cap allà anem i arribem ja ben de nit.